Pages

Tiganizarea Romaniei

".....Vad si remarc, pe buna dreptate, ca romanii sunt supusi unui tir de acuzatii îngrijoratoare în Elvetia. Sincer, este prima oara când în tara mea, conationalii mei se pronunta cu asemenea agresivitate la adresa unei natiuni europene, însa, hai sa vedem cum s-a ajuns aici. Eu, stii bine, lucrez si locuiesc în România de cinci ani. Dragule, sunt socat de faptul ca, în presa romana, nici macar un singur ziar nu a scris editoriale de atitudine fata de linsajul mediatic la care sunteti supusi în Elvetia. Sunt surprins sa vad ca oficialii din politica voastra externa se fac ca nu vad si ca nu aud, si nu se declara, oficial, macar îngrijorati de escaladarea acestor lucruri la adresa romanilor în presa elvetiana. Pai, daca voi nu va aparati, cine sa va apere? Stii de exemplu faptul ca au existat luari de pozitie din partea presei germane, adica au ajuns ziaristii nemti sa-i apere pe romani, în vreme ce ziaristii vostri nu spun nimic? Pentru un elvetian este o chestiune ciudata, pe care o poate elucida doar traind în tara voastra. Pentru ca, sa ma ierti însa, programele voastre tv abunda de productii centrate pe imaginea tiganilor. De Revelion am vazut o chestiune grotesca, am vazut cum niste valori istorice ale romanilor erau jucate de catre niste celebritati locale carora voi le spuneti manelisti. Fetita mea învata la scoala germana din Bucuresti, iar colegii ei discuta în pauze despre aventurile unei printese în filmul «Inima de tigan». (...)
Am facut aceasta paralela pentru ca, în cursul acestei dimineti, am discutat telefonic cu ambasadorul României la Berna. Domnul Ionel Nicu Sava s-a declarat încântat de faptul ca sunt preocupat de imaginea romanilor în Elvetia, si sincer mi s-a parut a fi un diplomat, care este plin de intentii bune, însa este cam legat de mâini si de picioare. Asta pentru ca dânsul mi-a spus ca a informat MAE despre ceea ce se întâmpla în presa elvetiana la adresa romanilor, ca s-au lipit ostentativ afise înfatisând ciorile de romani inclusiv pe strazile oraselor elvetiene si asteapta o reactie a oficialilor romani. Însa interesante sunt cifrele avansate de domnia sa, care ne demonstreaza faptul ca Elvetia chiar era ultima tara din Europa care avea dreptul sa ne catalogheze drept ciori si sa discute, despre un referendum care sa interzica cetatenilor romani dreptul la libera circulatie pe teritoriul tarii lor. Astfel, pe piata muncii din Elvetia exista circa 750.000 de muncitori straini, în aceasta tara posibilitatea de a munci la negru fiind redusa. Din acesti 750.000 de muncitori straini din Elvetia, doar putin peste 3.900 sunt romani, adica sub un procent, astfel încât prezenta romanilor este extrem de redusa. Însa, din acesti 3.900 de romani care muncesc în Elvetia, si din cauza carora nu mai au loc sa respire elvetienii, în proportie de 90% sunt oameni de o înalta probitate profesionala si morala: manageri MBA, profesori, medici adica romani care reprezinta cu cinste tara noastra. Este evident astfel faptul ca, cel putin în cazul acestor atacuri xenofobe din presa elvetiana, MAE trebuia sa intervina, pentru ca romanii se simt efectiv abandonati de toata lumea, adevarati fii ai ploii. Un profesor roman care preda la catedra unei universtitatii din Berna îmi spunea: “Am învatat la Oxford, predau de peste 20 de ani, însa nu am crezut ca o sa apuc ziua în care, la curs, studentii sa ma întrebe daca nu cumva si eu am rude tigani în familie! Nimeni nu ne apara, nici presa romana, nici autoritatile romane, nimeni, astfel încât nu ne mai ramâne decât sa ne punem cenusa în cap sau sa renuntam pur si simplu sa mai declaram ca suntem romani! Înainte de ‘89 eram priviti cu simpatie aici, noi, romanii, eram considerati oameni eminenti, însa în numai 20 de ani, am ajuns sa primim în bloc eticheta de tigani. Si cum sa nu o faca, daca în presa romana nimeni nu vorbeste de romanii de succes, de romanii inteligenti, si asta pentru ca ziarul se vinde numai daca îl are pe prima pagina pe Guta, Minune etc. Eu refuz sa ma las manelizat, însa asta se pare ca este echivalent cu a renunta sa ma mai consider roman.”

sursa

You liked this post? Subscribe via RSS feed and get daily updates.

0 comments:

Post a Comment